Iστορίες του διπλανού τραπεζιού

Iστορίες του διπλανού τραπεζιού

Τη μια φορά είναι λέει 0,2%, η διαφορά, την άλλη 2,3%…αφού κάθε εταιρία πάει σε περιοχές που ξέρει από πριν πως ψηφίζουν, τι περιμένεις μωρέ..;

Αυτά περίπου άκουσα ακούσια να λέγονται σε διπλανό τραπέζι εστιατορίου. Δεν έχει σημασία που και πότε.

Αυτό που έχει σημασία είναι η διαφαινόμενη δυσπιστία με την οποία πλέον αντιμετωπίζουν οι πολίτες τις δημοσκοπήσεις. Έχει σημασία η κριτική δυσπιστία των πολιτών. Γιατί δείχνει τα όρια των χειραγωγικών χρήσεων των δημοσκοπήσεων. Η δυσπιστία προφανώς πηγάζει από την εξοικείωση του πληθυσμού με τις δημoσκοπήσεις ως τέτοιες, αλλά κυρίως από τον τρόπο που υπέρ-προβάλλονται διαμέσου των ΜΜΕ.

Αυτές τις μέρες γράφτηκαν και ειπώθηκαν πολλά για προπαγανδιστικές και αντιεπιστημονικές αναγνώσεις δημοσκοπήσεων, μέχρι και περί πολέμου των εταιριών για το πελατολόγιο ειπώθηκαν. Ελάχιστα ή σχεδόν τίποτα όμως δεν συζητήθηκε για το δια ταύτα.

Θα δούμε λοιπόν κάποια ουσιαστική προσπάθεια ρύθμισης του πεδίου ή το θέμα πάλι θα εξαντληθεί στο φοβικό και άκρως υποκριτικό μέτρο της μη δημοσίευσης ερευνών το τελευταίο δεκαπενθήμερο πριν από τις εκλογές;

Θα ξεφύγουν επιτέλους τα ραδιοτηλεοπτικά δίκτυα από τον φετιχιστικό τρόπο παρουσίασης των δημοσκοπήσεων; Η μας αρέσει η παγκόσμια πρωτοτυπία των σχεδόν μονοθεματικών δελτίων και εκπομπών με πίτες, μπάρες και άλλα καλούδια της τηλοψίας;

Θα κάνουν κάτι οι άνθρωποι των ΜΜΕ για να ξεφύγουν από τις κουραστικές προπαγανδιστικές αναγνώσεις που, για να είναι ανταγωνιστικές, προκύπτουν από σκόπιμη επιλογή σχολιασμού διαφορετικών στοιχείων των ίδιων ερευνών από διαφορετικούς σχολιαστές; Ή θα συνεχίσουν να αδιαφορούν, με τα γνωστά κίνητρα, για το πόσο παρωχημένα media friendly είναι το ‘πολιτικό’ τηλεοπτικό προϊόν αυτού του είδους;

Θα τολμήσουν οι εταιρίες δημοσκοπήσεων να πάρουν κάποια αυτονόητα μέτρα ουσιαστικής διαφάνειας όπως:

  • Να αναρτούν όλες τις ερωτήσεις- απαντήσεις των δημοσιευμένων ερευνών στον διαδικτυακό τους τόπο (Όσες έχουν διαδικτυακό τόπο)
  • Να περιλαμβάνουν περιγραφή της ακολουθούμενης μεθοδολογίας για το δείγμα, για τη διεξαγωγή, για όλες τις σταθμίσεις στην πρόθεση ψήφου και για τις εκτιμήσεις εκλογικής δύναμης των κομμάτων
  • Να περιλαμβάνουν σε όλους τους πίνακες το αστάθμιστο αποτέλεσμα της μέτρησης.

Όσο τίποτε από τα παραπάνω δεν γίνεται, συμβαίνει το εξής οξύμωρο. Από τη μια πολλοί επαγγελματίες της επικοινωνίας, άλλοι λιγότερο και πιο έντεχνα, άλλοι περισσότερο και πιο ‘μουράτα’, επαίρονται συχνά πως έχουν τη γνώση και τα μέσα διορατικής κατανόησης της κοινής γνώμης και έτσι, καθόλα θεμιτά, πουλάνε είτε τον έγκυρο δημοσιογραφικό σχολιασμό των διαθέσεων της, είτε τη χάραξη σωστής στρατηγικής για τους πελάτες τους. Από την άλλη όμως, στην πραγματικότητα της πιάτσας, όχι στον μικρόκοσμο, οι πολίτες που συγκροτούν την κοινή γνώμη, εκφράζουν με τη δική του κουλτούρα του ο καθένας , αιτήματα για την αναβάθμιση της δημόσιας επικοινωνίας. Άλλες φορές άμεσα, όπως κατά καιρούς εκφράζονται σε εφημερίδες, σε blog, σε δημόσιες και ιδιωτικές συνευρέσεις. Άλλες φορές το αίτημα το διαβάζει κανείς ανάμεσα στις προτάσεις, όπως συνέβη με τα λόγια των ανθρώπων του διπλανού τραπεζιού.

Και το χάσμα παρατείνεται. Και έτσι, η υπερπαραγωγή δημοσκοπήσεων παραμένει αναντίστοιχη με το αίτημα πραγματικής αναβάθμισης της δημόσιας επικοινωνίας που υπάρχει στη χώρα μας. Γιατί υπάρχει τέτοιο αίτημα. Δεν ανήκει στη βολονταριστική φαντασία κάποιων τάχα εξωκοινωνικών bloggers. Δεν ανήκει σε κάποια αδικαιολόγητα αισιόδοξη διάγνωση της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, που τόσο κοινότοπα χαρακτηρίζεται συντηρητική, γιατί άραγε; Μπορεί ένα τέτοιο αίτημα αναβάθμισης της επικοινωνίας να μην το λεν ακόμα τα ποιοτικά στοιχεία των ερευνών. Όμως υπάρχει και πρέπει να εκφραστεί.

Advertisements

One thought on “Iστορίες του διπλανού τραπεζιού

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s