Για τα social media

To executive ideas labs, knowhow, ζήτησε να απαντήσω σε 4 ερωτήσεις για το παρόν και το μέλλον των social media. Παραθέτω αυτή τη μικρή συνέντευξη:

1. Ποια είναι η εικόνα που έχετε εσείς για τα ελληνικάsocial media σήμερα;

Κατ’ αρχάς, πρέπει να τονίσουμε πως είναι άλλο πράγμα να μιλάμε για τα ελληνικά social mediaκαι άλλο για τα social media στην Ελλάδα. Αυτός διαχωρισμός, αν και επίπονος λόγω περίπλοκων συγκλίσεων και επικαλύψεων, είναι ορισμένες φορές κρίσιμο να μη διαφύγει της προσοχής μας. Αν επιχειρούσαμε έναν ορισμό θα λέγαμε πως τα ελληνικά social media, αφορούν κυρίως υπηρεσίες, λογισμικό και εταιρίες του αποκαλούμενου web 2.0 με αφετηρία την Ελλάδα ή και κάποιους Έλληνες, στα οποία παράγεται και διακινείται περιεχόμενο που πρωτίστως έχει ελληνικό ενδιαφέρον. Σε αυτή την κατηγορία είναι o κλώνος του facebook, το zuni.gr, όλοι οι aggregatorsελληνικών blogspodcasts, κλπ.

Από την άλλη, τα social media στην Ελλάδα είναι κάτι ευρύτερο καθώς, εκτός από τα παραπάνω, περιλαμβάνουν και την χρήση αντίστοιχων υπηρεσιών και λογισμικού που έχουν την αφετηρία τους στο εξωτερικό, π.χ Gmailwordpress κ.α. Έτσι γίνεται προφανές νομίζω ότι μιλάμε για διαφορετικά μεγέθη. Το facebook έχει 740.000 Έλληνες χρήστες τη στιγμή που το αντίστοιχο ελληνικό social medium zuni.gr έχει μόλις 40.000. Συνεπώς η στρατηγική της επιτυχίας για τα ελληνικά social media προϋποθέτει 3 + 1 λέξεις κλειδιά. Εξωστρέφεια, καινοτομία, συνεργατικότητα και έξυπνη ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας μας.

 

2. Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής μπλογκόσφαιρας, αλλά και γενικότερα των social media στην Ελλάδα;

Θα ξεκινήσω ανάποδα γιατί έχει τεράστια αξία για το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας συνολικά να αναγνωρίσουμε, πρώτα από όλα, τη μεγάλη ομοιότητα της ελληνικής μπλογκόσφαιρας σε σχέση με την παγκόσμια. Το γεγονός δηλαδή ότι αποτελεί το μεγαλύτερο σχολείο έκφρασης, διαλόγου και συνεργασίας στην ανθρώπινη ιστορία. Πέρα από αυτό όμως υπάρχουν ιδιαιτερότητες. Η ελληνική μπλογκόσφαιρα είναι μέρος της ελληνικής κοινωνίας και αποτελεί προέκταση της ιστορίας και της δυναμικής της. Επομένως, οι παθογένειες, τα ελλατώματα, τα προτερήματα, οι εν γένει ιδιαιτερότητες της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας αντανακλώνται στις τάσεις της μπλογκόσφαιρας παρά τις διαθλάσεις που επιφέρει η γραμματική του μέσου. Για παράδειγμα στο χώρο της παραδοσιακής ειδησεογραφίας, ο κιτρινισμός, το κουτσομπολιό και η παραπολιτική είναι φαινόμενα με έντονη παρουσία σε βάρος της σοβαρής ανάλυσης. Το ίδιο διαπιστώνει κανείς παρατηρώντας την παρουσία τέτοιου είδους blogs στην κορυφή της λίστας με τα δημοφιλέστερα ελληνικά blogs του sync.

Φυσικά και υπάρχουν αντίρροπες ποιοτικές δυνάμεις. Απλά θέλουν κάποιο χρόνο για να διανύσουν την απόσταση που θα τις διαδώσει και καθιερώσει.

 

3. Πώς βλέπετε να ανταποκρίνεται το κοινό στις προσπάθειες των Ελλήνων bloggers;

Αν οι προσπάθειες της ελληνικής μπλογκόσφαιρας είναι θεματικά κατατεμαχισμένες, τότε το ίδιο και περισσότερο αποσπασματική είναι και η, καθόλου εύκολο να κατακτήσει κανείς, προσοχή του κοινού. Βέβαια είναι λάθος να την κρίνει κανείς με όρους μαζικών μέσων. Πράγματι ορισμέναblogs και κάποιες social media πλατφόρμες έχουν προσελκύσει, καλλιεργήσει και διατηρήσει το κοινό τους. Αυτοί οι συνεπείς, ας τους πούμε, bloggers δημιουργούν ένα εν δυνάμει κοινωνικό κεφάλαιο. Ανάλογα με το περιεχόμενο και των ευρηματικότητα των πρωτοβουλιών τους υπάρχουν καλές ή μη προοπτικές να ανταποκριθεί το κοινό. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι η πρωτοβουλία του Παναγιώτη Βρυώνη (vrypan) με αφορμή το κλείσιμο των sites με ελληνικούς υπότιτλους και το γεγονός ότι το σχετικό group facebook αριθμεί σχεδόν 4000 μέλη. Πέρα όμως από την ανταπόκριση σε πρωτοβουλίες με στενό θεματικό και χρονικό ορίζοντα, είναι σημαντικό να αλλάξει ο πυρήνας της έννοιας της ανταπόκρισης. Να ξεφύγουμε δηλαδή από την κατάσταση της αντίδρασης με ημερομηνία λήξης. Να περάσουμε σε μια φάση όπου η ετικέτα του blogger θα είναι πια ξεπερασμένη και που η έννοια των δημόσιων ψηφιακών αγαθών και υπηρεσιών θα γίνουν κοινό κτήμα με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει σε πολιτικό, κοινωνικό και επιχειρηματικό πεδίο.

 

4. Ποια προβλέπετε ότι θα είναι η εικόνα των ελληνικών social media μέσα στην επόμενη διετία;

Κάθε εικόνα προϋπάρχει στα κεφάλια όλων μας και ταυτόχρονα κατασκευάζεται διαρκώς. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι πιθανόν να έχει κάποια αξία, επιχειρηματική και κοινωνική, να προβλέψουμε σήμερα αν σε δύο χρόνια τα ελληνικά social media θα είναι περισσότερο ανοικτά, με glamour, με κύρος, περιβαλλοντικά, συλλογικά-συνεργατικά από ό,τι είναι σήμερα. Προσωπικά, όπως ήδη ανέφερα, θα ήθελα να είναι περισσότερο εξωστρεφή, καινοτόμα, συνεργατικά και να αξιοποιούν ευρηματικά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας.

Advertisements